Na de eerdere succesvolle albums Vandenberg en Heading for a Storm verscheen in 1985 het derde album Alibi, dat tevens de laatste studiorelease van de rockband zou worden. Afgezien van de verzamelaars The Best of Vandenberg en Different Worlds: The Definitive Vandenberg en de dvd Live in Japan bleef het jarenlang stil rond de band. Tot nu, want precies 35 jaar na Alibi keert gitarist Ad Vandenberg terug met een nieuwe line-up en een nieuw album. Voor Mania Magazine ga ik met Ad in gesprek over de langverwachte comeback van Vandenberg.

Wat was voor jou de aanleiding om weer een nieuw Vandenberg-album uit te brengen?

“Op het tweede studioalbum van Moonkings was in songs als Tightrope al te horen dat ik intuïtief toch weer richting meer heavy materiaal ging met mijn songwriting. Uiteindelijk is Moonkings een heavy bluesrock-based band, maar die neiging had ik wel. En ik herkende dat, want in een grijs verleden was een vergelijkbare overgang van Teaser naar het eerste Vandenberg-album. Dat was voor mij dus een natuurlijke stap om te zetten. Maar voor mij was doorslaggevend dat Jan, mijn goede vriend en zanger van Moonkings, met handen en voeten aan zijn boerenbedrijf gebonden was. Hij kon met moeite van zijn bedrijf weg, waardoor we internationaal niet konden touren. Ik begon dat steeds meer te missen. Dat deed mij toen besluiten om Moonkings op ijs te zetten en iets anders te gaan doen. Het management en de platenmaatschappij vroegen mij waarom ik dit niet Vandenberg zou noemen. Dat leek me in eerste instantie een beetje een nostalgisch aandoende stap, maar toen ik erover nadacht vond ik het wél weer gaaf als ik een geweldige line-up zou kunnen neerzetten met een waanzinnige zanger. Ik heb toen contact gezocht met Ronnie [Romero] en hij was super enthousiast. Daarna ben ik materiaal gaan schrijven wat bij hem past, want zijn manier van zingen inspireert mij enorm. Dat was precies de richting die ik in mijn hoofd had, om de rode draad op te pakken vanuit het hardere werk van vroegere Vandenberg-songs als Waiting For The Night en This Is War. Ik wilde eigenlijk een brug slaan tussen dat en 2020, waarin het begrip heavy toch een stuk heavier is geworden. De manier waarop je nu een album heavy kan laten klinken is een combinatie van attitude en proberen om de sound die je live hebt te vertalen naar een album. Daardoor ramt deze plaat je lekker vol in je gezicht. Dat was de bedoeling.”

“IK BEN BLIJ DAT IK EEN PLAAT KAN MAKEN MET MUZIEK DIE MIJ NA AAN HET HART LIGT”

Hoe zijn de eerste reacties op de terugkeer van Vandenberg?

“Ver boven verwachting. Ik heb inmiddels al meer dan zeventig interviews gedaan en iedereen is positief en enthousiast. Wat ik bemoedigend vond om te merken, was dat door die hele Whitesnake-periode van dertien jaar de naam van Vandenberg meer blijkt te leven dan ik had gedacht. Ik doe dit omdat het mijn leven is en mijn grootste passie. Ik ben blij dat ik een plaat kan maken met muziek die mij na aan het hart ligt.”

Waarom heb je een nieuwe versie van Burning Heart opgenomen?

“Ik had niet de bedoeling om dit op de plaat te laten eindigen, maar het was eigenlijk een combinatie van twee dingen. Een maand of vijf geleden wilden Mascot en het management graag een press release uitdoen om te laten weten dat Ronnie en ik samenwerkten en dat dit allemaal aan de hand was. Mijn manager Johan zei dat het een veel sterker signaal zou zijn als we daar muziek bij zouden doen, maar we zaten toen nog lang niet in de studio. Toen dacht ik aan de basic tracks van Burning Heart die we tijdens de opnames van de tweede Moonkings-plaat hadden opgenomen. Ik hoefde alleen maar de gitaarpartij af te maken en Ronnie te laten inzingen. Dan hadden we in ieder geval muziek. En het was leuk om het bekendste Vandenberg-nummer daarvoor te gebruiken. Het was niet mijn bedoeling om dit op het album te zetten, maar toen ik het samen met de rest van het materiaal hoorde en met name de manier waarop Ronnie dat zingt, was ik om. Je hebt dan toch een brug tussen Vandenberg 2020 en Vandenberg 1982. Met de sound van nu, een andere line-up en een nummer dat tijdlozer blijkt te zijn dan ik ooit had kunnen hopen.”

Heb je, net zoals vroeger, zelf de songteksten geschreven?

“Ja. Ik  ga vrijwel altijd eerst met de muziek aan de gang, maar het is wel zo dat als ik tijdens het werken aan het instrumentale gedeelte van de song, buiten aan het sporten ben of ergens anders mee bezig ben, mij dan woorden of zinnen te binnen schieten die ik in een nummer kan gebruiken. .Die woorden en zinnen gebruik ik later als kapstok om de rest van de tekst bij te maken. Zo doe ik het eigenlijk mijn hele leven, alleen ben ik me er nu meer bewust van dat ik er niet teveel over na moet denken. Dat deed ik vroeger wel, maar nu laat ik het meer intuïtief bij elkaar vallen. Zoals met Burning Heart, die tekst kwam ook vrij makkelijk binnenrollen.”

“WE KRIJGEN AANVRAGEN VANUIT DE HELE WERELD BINNEN”

Kunnen we in de toekomst meer muziek van Vandenberg verwachten?

“Er komt zeker meer. Ik zie dit als een blijvende band. En ja, anders waren we over een paar weken op tour gegaan. Maar dit geeft me wel de ruimte om de komende maanden met nummers voor het volgende album aan de slag te gaan. Ik wil hiermee gaan knallen en wordt alleen maar bevestigd door de reacties tot nu toe dat er meer mensen zo over denken.”

Wanneer gaan jullie in Nederland optreden?

“Ons Engels agency had vanaf eind mei een Europese tournee opgezet. We zouden een releaseshow in Paradiso doen, één festival in Nederland spelen en vervolgens naar het buitenland vertrekken. Dat gaat nog steeds plaatsvinden, alleen is het nu naar het eind van het jaar opgeschoven. Verder krijgen we aanvragen vanuit de hele wereld binnen. Na de Europese tournee wil ik heel graag een Nederlandse clubtour doen, want ik vind het superleuk om in Nederland te spelen. Daar heb ik met de Moonkings echt van genoten. Vergeleken met het buitenland heeft Nederland waanzinnige poppodia en is alles goed geregeld.”

Final_Vandenberg-2020_PhotoA4_web